Morele boost voor verpleegkundigen
Als corona in maart van dit jaar de wereld verlamt en in het Bravis ziekenhuis alle handen uit de mouwen moeten, zorgt FeedbackRadar voor een morele boost die verpleegkundigen extra goed kunnen gebruiken. ‘Ik voel me veilig’, ‘Wat werkt iedereen hard’, ‘Er wordt hier echt een luisterend oor geboden’. In crisisomstandigheden zijn deze reacties van patiënten en bezoekers op de zorg en behandeling in het Bravis goud waard.
Het mooie van BravisRadar, zoals het digitale feedbackinstrument in het Bravis heet, is dat de opmerkingen direct bij de betreffende afdeling binnenkomen. “Dat vergroot de impact”, zegt Karin Haverkamp-Groeneveld, adviseur Marketing in het Bravis. “In die eerste weken, als afdelingen enorm snel moeten schakelen, is het voor teamleiders en verpleegkundigen zo fijn om te lezen dat ze het goed doen, dat hun zorg wordt gezien en gewaardeerd. Die bevestiging, juist dan, als alles ineens anders is en de onzekerheid wel eens de kop opsteekt .”
Fruitshakes
Speciaal voor de cohortafdeling bedenken diëtisten recepten voor een energie- en eiwitrijk dieet dat de eetlust moet stimuleren. Het valt ze namelijk op dat patiënten weinig eten, terwijl goede voeding essentieel is in het herstelproces. Daarbij komt dat corona-patiënten standaard drinkvoeding slecht blijken te verdragen. Extra creativiteit is dus nodig om dat product te vervangen. Via BravisRadar vraagt de afdeling feedback op de nieuwe aanpak. De standaardvragen worden tijdelijk uitgezet en maken plaats voor specifieke vragen over voeding en het nieuwe assortiment eiwitrijke tussendoortjes. Dat levert waardevolle informatie op. Karin: “De zelfgemaakte vanille- en chocomousse vallen goed in de smaak en de fruitshakes zijn zo populair dat ze inmiddels in het gehele ziekenhuis op het menu staan.”
Dringende vraag
De eerste hectische dagen aan het begin van de crisis staat BravisRadar uit met het idee om afdelingen in dergelijke extreme omstandigheden niet extra te belasten. “Maar al na een paar dagen komt van diezelfde afdelingen de dringende vraag om BravisRadar weer aan te zetten”, vertelt Karin. “Ze missen de persoonlijke feedback en daarin ook de kracht van de tekst. Want op het scherm verschijnt de letterlijke tekst, in de woorden die de patiënt heeft getypt. En als die feedback bijvoorbeeld tijdens een werkoverleg wordt voorgelezen, ontstaat er een verhaal. Dat raakt, stuurt en inspireert.”